In het voorjaar langs de kust van Kroatië (7e maal) met bezoek van natuurparken en steden w.o. natuurlijk Dubrovnik en uiteraard lekker aan het strand.

2011vj

De terugreis via de Plockenpas (Italië - Oostenrijk) en de Felbertaurnstrasse naar Fussen voor een tour langs de Romantische Strasse in Duitsland.

Verslag
Foto's

Week 1

28 april: naar Camping Rangau in Erlangen
29 april: naar Sankt Wolfgang als 2-daagse tussenstop
30 april: rond 11.00u besluiten we toch te vertrekken naar Ptuj wegens harde en koude wind op de Wolfgangsee. Bezoek aan Im Weissen Rossl slaan we toch maar over. Het water is te wild voor een fijne overtocht met het fietspontje.
1 mei: naar Lozovac in Kroatie voor bezoek aan het natuurpark KRKA
2 mei: bezoek van het natuurpark, werkelijk indrukwekkend. Onze gids leidt ons naar de prachtigste plekken. Zie de foto's
3 mei: vertrek naar Dubrovnik, veel regen onderweg en de verbinding tussen  de snelweg en de kustweg is erg slecht. Ondanks de regen is de route naar Dubrovnik langs de kust prachtig. Heel apart is het stukje Bosnië dat we door moeten met een echte grens en 'strenge' paspoort controle.
4 mei: bezoek aan Dubrovnik. Prachtig gerestaureerde 'oude stad', maar wel erg touristisch druk.

Week 2

5 mei: Max is jarig, hij wordt 11 jaar. Vertrek naar Split via de kustweg. Werkelijk een prachtig uitzicht. Dan weer hoog boven de kust, dan weer op zee niveau. Met een snelheid van maximaal 60 à 70 km per uur leggen we de  250km af in 4,5u . En weer de uitgebreide paspoortcontrole bij de grens met Bosnië
6, 7 en 8 mei: lekker luieren in de zon. Het is zo'n 22 graden maar in de schaduw wel een beetje fris. 's Avonds  steekt de wind op, soms tot stormkracht. De camper staat op zijn steunpoten, dat voorkomt echter niet dat hij gaat schommelen. De techniek staat toch voor niets: Twente-Ajax gezien met de winst (3-2) voor Twente.
9 mei: Het waait hard aan de kust. Toch 's middags maar even naar Split gegaan. Heen met buslijn 60 en terug met lijn 24 (stopt voor de deur).  Split heeft een mooie boulevard, maar de 'oude stad' valt na Dubrovnik toch wat tegen.
10 mei: vertrek naar Primosten. De kustweg is niet zo spectaculair als naar Dubrovnik. Camping Adriatic bij Primosten is een teleurstelling. De 2 km naar het stadje blijkt via de niet te belopen kustweg te gaan. Dus door naar camping Solaris bij Sibenik. De camping is onderdeel van een resort en werkelijk mooi aangelegd met een wandelboulevard langs de kust over het gehele resort.
11 mei: Een prachtige dag om te luieren en te zonnen.

Week 3

12 mei: prachtig weer dus lekker zonnen. 's Avonds in het Dalmatisch dorp op het resort de Sword of Sibenik gegeten. Een op gloeiende as van hout gegrilde vleesspies.
13 mei: naar het nabij gelegen dorpje Zablace gefietst. Verder lui in de zon.
14 mei: nog steeds prachtig weer, dus in de zon op het ligbed. 's Avonds in het camping restaurant een heerlijke visschotel gegeten. Gegrild op de hete as van hout. We kunnen  vanaf onze tafel zien hoe de vrouwelijke kok de dorada, tonijn en inktvis voor ons klaar maakt
15 mei: Wat meer sluierbewolking maar wel warm. Even uit de zon kan voor de inmiddels verbrande huid geen kwaad. Volgens de meteo site van Kroatië gaat het weer een paar dagen dippen. Vanaf woensdag echter in heel Kroatie weer volop zon.'s Avonds - na Studio Sport en Ajax kampioen -  begint het te regenen en te waaien. Voor het eerst horen we bijna de gehele nacht de regen op de camper neervallen.
16 mei: 's Morgens is het weer droog, echter de roestbruine aarde plakt aan de slippers en aan Max zijn poten. Voor de rest een rustige dag en voorbereiden op vertrek morgen.
17 mei: na vertrek van de camping eerst boodschappen  gedaan in een prachtig winkelcentrum. Wel apart om op de parkeerplaats de boodschappen op de juiste plek te zetten. De navi stuurt ons door wat nauwe straatjes van Zadar en we zijn vroeg in de middag op camping Peros in Zaton. Het zwembad wordt helaas nog gevuld.
18 mei:  Poets- en wasdag.  Na 3 wasmachine beurten en een schoonmaak van het woondeel en cabine van de camper zijn we weer op orde voor het volgende deel van onze trip.

Week 4

19 mei: vertrek naar KRK. We rijden langs de kustweg noordwaarts. Links van ons passeren we de eilanden Pag, Rab en KRK. De route is adembenemend mooi door zijn woestheid. Via een hoge brug bereiken we KRK en gaan naar camping Zablace in Baska aan de zuidoost kant van KRK. We vinden een plekje 10 meter van het strand. Prachtige en woeste omgeving met een leuk stadje op loopafstand.
20 mei: We doen boodschappen bij Konzum in Baska. Zo'n 8 minuten met de fiets. Dus lekker dichtbij. 's Middags zonnen op het strand en 's avonds oplopen over de boulevard en een ijsje eten met voor Max ijs in een bakje.
21 mei: Hetzelfde patroon, maar 's avonds gaat het in de verte onweren. Max kruipt van bangigheid in het kleinste hoekje van de camper. Later op de avond gaat het waaien, Voor alle zekerheid de luifel ingedraaid en de stoelen, tafels en fietsen geborgd.
22 mei: Prachtige dag met wederom 's laat in de middag onweersdreiging.
23 mei: 's Morgens boodschappen doen en daarna in de zon. Het zeewater is nog wat aan de frisse kant maar wel kraakhelder. "s Avonds een lekker visje gaan eten bij Amadeus
24 mei: 's Morgens waait het stevig. Tegen de middag gaat de wind liggen en wordt het heel warm. We worden al lekker bruin. 's Avonds saté gegrild en met stokbrood, salade en een fles Riezling. Prima toch!
25 mei: Weer 's morgens een stevige wind. Snel de luifel ingedraaid. We overwegen op donderdag te vertrekken naar Mali Losinj.

Week 5

26 mei: wederom prachtig weer. 's Morgens wat boodschappen daarna naar het strand. De zee is vlak als een spiegel en het water lekker van temperatuur om wat te zwemmen. 's Avons toch even op de Kroatische meteo-site gekeken. Het weer verandert. De gehele regio krijgt onweer met op de eilanden een sterke wind. We besluiten niet naar Mali-Losinj te gaan maar naar Rabac op Istrië.
27 mei: De dag begint al warm. Doen we wel goed? We rijden via de brug weer naar het vaste land. Wat is het toch mooi langs de kustweg. We negeren de snelweg en gaan dwars door Rijeka. Een stad met allure gezien de gebouwen en de kleding van de mensen. Deze stad gaat op het lijstje om eens te bezoeken.
Op camping Oliva vinden we een mooi plekje kort bij zee en het restaurant. We zien ook een oude bekende, Godfried een Oostenrijker die ons 7 jaar geleden hier de omgeving met zijn 4WD liet zien. Hij herkende ons en vroeg waar onze hond was. Zijn vrouw Eva is in Novigrad. Zondag komt ze ook naar de camping. We zijn benieuwd. 's Avonds een visplateau voor 2. De meteo heeft het goed rond 22.00u begint het te onweren. Met tussenpozen duurt dat de gehele nacht. Max is als de dood hiervoor. Boven de eilanden (Cres en KRK) wordt de hemel bijna constant verlicht. Dus toch een goede keuze voor Rabac.
28 mei: 's Morgens is het bewolkt. 's Middags klaart het wat op maar ook hier laat de Bora zich gelden.
29, 28 en 30 mei: prima weer om te zonnen. De Bora vlakt af en het is warm, zo'n 26 graden.
31 mei: het weer blijft prachtig. 's Morgens langs de kust gefietst en een overheerlijk 'ijsje' (coupe van 30 cm) gegeten. 's Middags naar het strand, het water is heerlijk van temperatuur.
1 juni: De dag begint met lichte bewolking. We maken er een wasdag van.

Week 6

2 juni: Hemelvaart. We vertrekken naar Fazana. Na 10 km blijkt de weg richting Pula afgesloten.Na wat omzwervingen pakken we de snelweg bij Pazin op en zijn rond 12.00u bij camping Bi-Village in Fazana. We vinden een mooie plek bij Sanitair 3. Een zichtlocatie zodat we de sunblocker aan de luifel zetten voor wat meer privacy en de middag zon. Om 19.00u arriveren Jeanne en Ton. We zijn beiden blij elkaar te zien na zoveeel weken. 's Avonds pizza's gehaald en gezamenlijk opgegeten met uiteraard een lekker wijntje.
3 juni: de dag begint met wat bewolking maar 's middags is het echt strandweer. De zee is nog wat frisjes. 's Avonds met vieren uit eten, een lekkere zeebaars.
4 juni: een stralende dag. Om 10uur is het al warm. Dit wordt een stranddag.
5 juni: het blijft warm maar volgens het weerbericht komt er na het weekend ander weer. Het zeewater is heerlijk om in te zwemmen. 's Avonds begint het te onweren en voor de 2e keer horen we 's nachts de regen op het dak van de camper.
6 juni: 's morgens nog wat bewolking maar 's middags is het weer zoals het hier hoort met nog een heerlijke avond.
7 juni:  Het weer kantelt, 's Morgens lichte bewolking maar warm. Rond 2 uur begint het te regenen. De geplande Indonesische bami-maaltijd wordt afgezegd.
8 juni: Wat is camping Bi-Village toch een eldorado voor pensionades. De ruime plaatsen, goed sanitair, 3 restaurants, 2 zwembaden, een goed gesorteerde maar dure winkel, een mooi grind strand en Fazana op loop- en fietsafstand. De camping is zeker voor 75% bezet met voornamelijk Nederlanders en Duitsers. Het weer is echter wat instabiel, met zon maar ook plotseling een bui.

Week 7

9 juni: Samen met Jeanne en Ton in Pula boodschappen gedaan. We hebben allen weer wat zin in "Hollandse kost" na een week van "uit eten".
10 juni: Het weer krabbelt weer op, dus weer een fijne stranddag
11 juni: De camping loopt vol met duitse families die hier de Pinkstervakantie doorbrengen. Het weer is weer prachtig. Met Jeanne en Ton een fietstocht gemaakt. Na een drankstop staat de achterband van mijn fiets plat. Het resterende deel van de terugweg gelopen. De band blijkt op nagenoeg dezelfde plek lek als in Rabac. Het ziet er naar uit dst de binnenband scheurt nadat er een flinke last (boodschappen) achterop heeft gezeten.
12 juni: Weer een stranddag en 's avonds met de fiets naar een resataurant langs de weg naar Fazana.
13 juni: een bewolkte dag. We wassen en maken de camper wat schoon. Nu het weer in Oostenrijk ook opknapt besluiten we om woensdag weer op pad te gaan.
14 juni: Ook deze dag blijft tot halfvijf bewolkt. Ik haal wat laatste boodschappen en plaatsen de fietsen, ligbedden, stoelen en tafels in de camper.
15 juni: we nemen afscheid van Jeanne en Ton en Sam en Bram. Bij de rit naar Oostenriijk mijden we de snelweg. Het gevolg is een heftige rit met de camper over de Plockenpas. De hellingen tussen  de 10 en 13%, een smalle rijstrook en echt haakse haarspeldbochten met tunnels met een 7 meter
lange en 2,33 meter brede camper vragen veel stuurmanskunst. De 2.3 liter Fiat diesel doet soms de voorwielen spinnen.  We komen nagenoeg alleen motorrijders en personenauto's tegen. Ik begrijp nu waarom er op de ANWB routekaarten een rood caravannetje staat bij de Plockenpas.
Rond drieën rijden we een camping in Oberdrauburg in Oost Tirol op. Deze ziet er aardig uit en goed voor een verblijf van een paar dagen.

Week 8

16 juni: Het is een mooie dag en we lopen naar het dorp dat aan de Drau ligt. Een informatiebord laat zien dat de Drau regelmatig het dorp heeft overspoeld. 's Avonds gebakken bami met saté gemaakt en er teveel van gegeten.
17 juni: Het is wat bewolkt als we naar het noorden vertrekken via de Felbertauern-tunnel. Als we de Hohe Tauern in rijden begint het te regenen. Na de tunnel wordt het gelukkig weer droog en komt de zon weer te voorschijn. We vinden een camping nabij Hophgarten. Mooi aangelegd en met een uitzonderlijk mooi sanitairgebouw. Het is prachtig weer en we zonnen. Aan de overkant is een Subarudealer. Toch nog maar even naar de Trezia gekeken.
18 juni: Nadat het 's nachts al geregend heeft begint de dag bewolkt. en al snel worden de hemelsluizen geopend. Als lunch dan maar franse kaas  en een rood wijntje, zo blijf je wat warm. De terugval in temperatuur is goed te merken en het is nat heel nat. Het regent de gehele middag en avond hard, dus gaan we maar niet op pad. 's Avonds wordt bij het restaurant onze paraplu verwisseld met een die duidelijk slijtage plekken vertoont. Ik heb er de 'pee' over in.
19 juni: We vertrekken richting Fussen, het begin- / eindpunt van de Romantische Strasse. We plaatsen de camper op een grote camperplaats. Hier kunnen wel 100 campers staan. We gaan te voet naar Fussen. Onderweg regent het met een harde wind. De paraplu slaat regelmatig dubbel.
Later klaart het op. Fussen is een mooie oude plaats.
20 juni: Op pad langs Schwangau, Steingaarden, Schongau en met de camper dwars door Landsberg en Augsburg. De geplande camping in Donauwörth is niets daarom door naar Dinkelsbühl.
21 juni: Te voet naar Dinkelsbühl een prachtig behouden middeleeuwse stad, zie ook de foto's.
22 juni: We vertrekken richting Rothenburg o.d.T. Als gevolg van een wegomleiding komen we recht voor een van de poorten terecht. In een vlaag van onbezonnenheid rijden we met de camper het stadje in, verbaast aangeschouwd door bezoekers. Via een straatje vol met terassen bereiken we een andere poort. Phhhhhh, toch maar niet meer doen!!!
Naar de camping in Creglingen worden we weer met een omleiding geconfronteerd. Met alleen de navi en geen gedetailleerde wegenkaart voel je je onthand, dan toch maar de omleidingsborden volgen en de Navi uit.
Het is heel warm. Na even in de zon gezeten te hebben begint het te regenen en onweren tot diep in de avond. Dit is nu elke dag zo. We zijn het zat en gaan morgen richting huis.

Resumé

Bezochte campings: Rangau in Erlangen (D), Wolfgangblick in Sankt Wolfgang (A), Ptuj in Ptuj (SLO), Marina in Lozovac (HR), Solitudo in Dubrovnik (HR), Stobrec in Split (HR), Solaris in Sibenik (HR), Peros in Zaton (HR), Zablace in Baska op KRK (HR), Oliva te Rabac (HR), Bi-Village in Fazana (HR), Oberdrauburg in Oberdrauburg (A), Schlossberg te Itter (A), camperplaats te Füssen (D), DCC Romantische Strasse in Dinkelsbühl (D), Romantische Strasse in Creglingen (D).

Het reizen met een camper is werkelijk een belevenis. Hoog en comfortabel zittend stuur je je woonverblijf over de Europese wegen. Smal, bochtig of stijl, het maakt niet meer uit. De snelweg is passé, het wordt Bundesstrasse of Route National. Op de markt in een dorp parkeren en koffie gaan drinken.  Het nieuwe motto wordt ´altijd onderweg en nooit meer druk´.

Rondreis Denemarken. Gebaseerd op de NKC camperroutes  "Waddenkust van Nederland en Duitsland" en "Denemarken van Stad tot...

2022 voorjaar langs de kust in Kroatie van Dalmatië naar Istrië.  Bezochte plaatsen: Ljubljana, Trogir, Novalja (Pag), Fazana, Vrsar. Op de...

In 2021 meer vrijheden om te reizen in Nederland, Frankrijk en Spanje. Weliswaar met gebruik van de Coronapas nationaal en...

2020 was een bijzonder jaar. Geplande reizen naar Ierland en Portugal/Spanje konden geen doorgang vinden. Dankzij het hebben van eigen sanitaire...

Najaarsreis nazomeren. Wat kenmerken van deze reis Doelstelling was het genieten van de zon, de stranden en het eten in Spanje. Daarin zijn we...

Voorjaarsreis naar Scandinavië door Denemarken, Zweden en Noorwegen Basis is de NKC-camperreis: Noorwegen: hoge bergen en diepe fjorden.

Najaarsreis naar Frankrijk en Spanje. Heenreis: zwervend langs de westkust van Frankrijk en de oostkust van Spanje. Terugreis: via Andorra en...

Voorjaar, naar Kroatië en Gardameer. Doel was een zon, zee, strand en lekker eten vakantie. Bezochte plaatsen: Maltatal, Baska (KRK), Fazana,...

2017 Voorjaar, Griekenland over land.   Basis is NKC camperreis "Griekenland over land". Bezochte landen: Duitsland, Oostenrijk,...

Nazomeren in zuid Europa Wij zijn weer op reis geweest. Voor de rust hebben we 34 dagen aan de Middenlandse zee kust doorgebracht. Het was warm,...

Met de nieuwe camper naar Engeland Basis voor rondreis is de NKC-Camperroute, Engeland: prachtige kusten en oude romantiek.

Wederom hebben we gekozen voor zwerven door Frankrijk en nazomeren in Spanje. Waaronder bezoek aan Valencia. Reisperiode van 26 aug t/m 20 okt, dus...

Onze verlate voorjaarsreis gaat naar Kroatië. We willen uitrusten aan de kust van Dalmatië. Dit geeft Joke de gelegenheid om verder te herstellen...

Onze najaarsreis hebben we wegens verplichtingen begin oktober opgesplitst in een weekje Cadzand en een rondje midden Duitsland in september en een...

Voorjaarsrondreis 2014 Het plan is om via Frankrijk en Zwitserland en de Simplonpas naar het merengebied in Noord-Italie te rijden. Vervolgens naar...

2013 najaar, zwerven door Farnkrijk en nazomeren in Spanje. Heenreis via het Centraal massief en terugreis via Tarbes en Limoges Zie foto's voor...

Voorjaars reis Italië en Kroatie" Na wat gezondheid vraagstukken van onze hond Max besluiten we onze voorjaarsreis naar Sicilië een ander jaar te...

2012 Zwerven door Frankrijk en nazomeren in Spanje   Zie de foto's voor bezochte locaties. {gallery}albums/2012/najaar{/gallery}

In het voorjaar van 2012 de onvergetelijke reis door de westelijke Balkan: Hongarije, Bosnië en Kroatie (8e maal). Op de heenreis langs de Donau...

Op 1 september 2011 zijn we vertrokken om te gaan nazomeren in Spanje.Het idee was om in etappes van zo'n 250 à 300km naar de Costa's te...

Als afsluiting van onze rondreis van de kust van Kroatie bezoeken we de Romantische Strasse in zuid-Duitsland. We doen de route van zuid naar...

Rondreis langs de kust van zuid-west Europa Intro Sinds 2003 zijn we opnieuw gaan kamperen en brengen de maand juni door in het zuiden van...

Rondje Frankrijk met bestemming Dordogne.   Bezochte campings: La Grande Solgne Sarblis, Le Paradis St Leon sur Vezere, La Citadelle...

Maltatal Op de terugweg vanuit Kroatie het Maltatal en de plaats Gmund bezocht.

Bestemming Biograd camping Soline.   Bezochte campings Rangau Erlangen, Therme Ptjuj Ptjuj, Peros Zaton, Korana Korana, Maltatal Malta...

Bezochte campings: camping Pommernland te Pommern (Moezel) , camping Lahn Beach te Dausenau (Lahn), camping Ombachsee te Schönenberg-Kübelt...

Bestemming Fazana camping Bi-Village.  Foto's van Fazana, de kust bij Medulin, Vlodjan en Opatija. Op terugweg op Tauerncamping Larchenhof...

Rondje Frankrijk. Na een inspannend jaar met een verhuizing doen we een rondje Frankrijk, met op de terugweg een paar dagen in...

Bestemming het eiland Pag, camping Simuni Wederom (4e maal) Kroatie met als standplaats het eiland Pag nabij...

Bestemming Fazana, camping Bi-Village.   Wederom (3e maal) Kroatië, nu met standplaats Fazana in Istrië. Op de terugweg nog een weekje in...

Bestemming Rabac, camping Oliva Naar Rabac en Labin aan de oostkant van Istrië. Met een uitstapje naar Pula. Camping Oliva ligt aan een kleine...

Bestemming Vrsar Istrie en Bled Slovenië  Voor het eerst naar Kroatie, standplaats Vrsar in Istrië. Op de terugweg naar het meer van Bled in...

Rondreis Spanje - Portugal In 2002 gingen we terug naar Portugal als onderdeel van een rondreis door Andalusie en Portugal. We logeerden in...

Reisverslag en foto's rondreis Thailand.  Een groepsrondreis van de Boer & Wendel Een prachtige rondreis door het land van de...

Wonen in Cascais en werken in Lissabon In 2001 werd ik door mijn bedrijf uitgezonden naar Portugal. De opdracht was om een audit te doen van...