Voorjaarsrondreis 2014

Het plan is om via Frankrijk en Zwitserland en de Simplonpas naar het merengebied in Noord-Italie te rijden. Vervolgens naar de kust van KRK en Cres / Losinj.

2014vj

Route en locaties
Verslag
Foto's

De route en overnachting locaties worden weergeven in Google Maps. Zo is direct te zien waar we geweest zijn. Door op de bolletjes te klikken wordt de aankomstdatum op die locatie getoond. Door verder in te zoomen (dubbel klik op de kaart of klik op '+' linksonder op de kaart) zie je gedetailleerd de verblijfslocatie. Door op het symbool links in de bovenbalk te klikken worden alle locaties getoond. Door op het symbool rechts in de bovenbalk te klikken wordt de kaart in een apart venster getoond.

Week 1

2 mei, dit jaar vertrekken we op vrijdag 2 mei aangezien een 1 mei een feestdag is Frankrijk met extra camperaars onderweg. De route loopt weer via Baarle Nassau, Turnhout en Geel naar de snelweg die via Luik en Luxemburg naar Frankrijk loopt. We vermijden hiermee de drukte bij Eindhoven, Maastricht en Luik. Het gaat in Baarle Nassau net goed met tegenliggers als een vuilniswagen en langs de weg geparkeerde bestelwagens. De spiegel van de camper kan net boven die van de bestelwagens langs. We zijn vroeg op de camperplaats in Pont a Mousson. We staan bij de haven. Twee uur later gaat de slagboom dicht, de laatste plekken zijn gevuld door Fransen die met weekend zijn.

3 mei, we rijden via Nancy, Epinal richting Belfort. Een mooi glooiend gebied over een weg die grotendeels 4 baans is. Na Belfort wordt het 2 baans door de Vogezen en de Jura, richting Saint Hypolite en Morteau. Het uitzicht op de Jura gaat letterlijk de mist in. Boven de 700m motregent het en boven de 1000m rijden we door een dikke mist. Wegens dit weer en de alsmaar zakkende temperatuur besluiten we niet in de Jura te overnachten maar door te rijden naar het meer van Neuchatel. De beoogde camperplaats aan het meer met een 8,5 als waardering blijkt een flop. Hij staat bijna vol met boten op lorries. Via een onwijs steile helling komen we weer op de kustweg langs het meer. De nabij gelegen camping heeft (het is weekend) nog slechts 1 plaats die ook nog drassig is. We gaan maar verder richting het Meer van Geneve en bezoeken nog 2 camperplaatsen. Deze zijn echt een flop. We gaan verder naar camping Vidy in Lausanne aan het meer, ondanks de slechte kritieken. Deze blijken echter niet (meer) waar. De camping is duur maar we vinden een prima plek. 's Avonds eten we in het restaurant en ervaren opnieuw dat Zwitserland een duur land is.

4 mei, om de weekend vierende Italianen te ontlopen gaan we pas maandag naar Italië. Opnieuw merken we de duurte bij het kopen van brood. 5 euro voor een baguette en een croissant, beide smaakte prima maar dat mag ook wel voor die prijs. De zon schijnt volop maar het waait erg hard. We zitten in de zon en lopen wat langs het prachtige meer. Op het pad langs het meer is het erg druk met joggende, wandelende en fietsende Zwitserse families.

5 mei, Max is jarig en wordt weer extra verwend met schijfjes kipfilet. Het is prachtig weer, een onbewolkte lucht en weinig wind. Na de tanks gevuld en gelost te hebben op de camperserviceplaats vertrekken we naar Italië. We nemen de kustweg door Lausanne en Montreux. De grandeur straalt van de gebouwen af. Sjieke winkels en prachtige hotels wisselen elkaar af. We nemen de snelweg door het Rhonedal naar Brig. Aan weerszijde zien we de Alpentoppen bedekt met sneeuw. Na Brig rijden we de Simplonpas op naar Italië. Een waarlijk spectaculaire rit, het is glashelder weer. Op grote delen rijden we met aan weerszijde van de weg nog sneeuw. De Simplonpas is deels overtunneld waardoor deze het hele jaar open is. De top ligt op 2045m, wij zijn nog nooit zo hoog geweest met een auto. Om 15.00u zijn op camping Orchidea in Feriolo, direct aan het Lago Maggiore.

6 mei, het is een kleine camping met prima sanitair. We hebben een plekje met direct uitzicht op het meer en de omringende bergen. Het kijken verveeld nooit. Het is wat bewolkt met af en toe wat zon er door heen. We zitten buiten, lezen en kijken. We maken een wandeling naar het dorp en doen gelijk wat boodschappen

7 mei, het wordt een regenachtige dag. We lezen en internetten wat. Tegen de avonds onweert het kort en klaart de lucht vanuit het westen op. Het wordt wel een koude nacht.

8 mei, de dag begint met een stralende zon. 's Middags wat sluierbewolking maar met 22gr zijn we dik tevreden

Week 2

9 en 10 mei, weer een stralende dag met 25gr. Na te voet boodschappen gedaan te hebben lekker in de zon, wat is het hier toch prachtig. We hebben steeds uitzicht op het meer, ook al wisselt de plaats voor ons. Het zijn nagenoeg allen campers en we kijken op Verbania en Baveno. Regelmatig krijgen we bezoek van een zwaan en een familie eenden met 9 kleintjes. Ze worden al vroeg geleerd hoe ze eten moeten schooien. ' s Avonds voor het eerst buiten gegeten, het is een zwoele avond.

11 mei, het weer slaat wat om. De temperatuur is goed maar af en toe regent het. 's Avonds gaat het heel hard waaien. Bladeren en takken vliegen uit de bomen, vuilnisbakken vallen om.  Voor de zekerheid klappen we de schotel in, wat door veel anderen wordt gevolgd. Tegen 21.00u is het voorbij.

12 mei, we zijn een week hier. Tijd om naar het Como meer te vertrekken. De route loopt via Baveno en Arona langs het Lago Maggiore. Mooie plaatsjes en prachtige hotels staan hier. In de Penny supermarkt vullen we de proviand, bier en wijn aan. Na Arona wordt het vlakker en gaat de route via Verglate, Varese en Chiasso naar Como. Verrassend dat we 2 maal de grens met Zwitserland passeren. Bij Como worden we door onze navi over de hoge kustweg van het Comomeer gestuurd. Veel tunnels, prachtige uitzichten maar ook zeer smalle passages in de dorpjes. Veelal worden de passages via een stoplicht geregeld, Italianen trekken zich hier weinig van aan. Tegemoet komende  bussen en  vrachtwagens rijden erg rechts en oplettend. Slechts eenmaal moet de linkerspiegel ingeklapt worden. De beoogde camperplaats in Menaggio is een aanfluiting. Op de mixed parkeerplaats staan reeds 3 campers maar volledig ingesloten door personenauto's. We gaan verder naar Colico aan de andere kant van het meer. Het duurt tot Gravedona in het noorden tot weer een geschikte parkeerplaats vinden voor een verlate lunch. We hebben een prachtig uitzicht op meer, de zeilschool en omringende bergen met nog steeds sneeuw erop. De camperplaats in Colico is direct aan het meer en we hebben een prachtig uitzicht vanuit de cabine.

13 mei, de dag begint met een blauwe lucht en volop zon. We gaan naar het Gardameer en leuke toeristische plaatsjes. De route loopt langs de oostelijke oever van het Comomeer naar Lecco. De weg is hier minder smal dan aan de westoever. Daarna lang Bergamo en Brescia naar Sirmione. We lunchen op de parkeerplaats van een grote supermarkt. Plots een donderklap en het begint te onweren. Het blijft regenen en de wegen staan geheel blank zodat de kuilen niet meer zichtbaar zijn. De beoogde camping San Francesco bij Sirmione bezoeken we in de stromende regen. Deze heeft kleine plaatsen die ook nog eens naar 2 zijden aflopen. De vlakke plaatsen aan het meer kosten daarentegen €38,-, dit vinden we te gortig. Andere Acsi of Campingcheque campings aan de zuidkust van het Gardameer hebben slechte kritieken, iets tegen honden, liggen te ver van plaatsjes of zijn vol. We kiezen voor een camperplaats in Peschiera del Garda met alle voorzieningen. Kost €12 per nacht. Het weer knapt weer op en de zon schijnt weer in de loop van de middag. De camperplaats heeft zelfs gratis internet. Het idee was om Peschiere de Garda morgen te bezoeken en de dag erop naar Kroatie te gaan. Echter, na het raadplegen van de website meteo.hr stellen we reis naar Kroatie nog even uit wegens het slechte weer. Opnieuw wordt de Campingcard app geraadpleegd voor acceptabele campings aan de zuidkant van het Gardameer. We kiezen er drie uit om te bekijken. De 1e is camping Tiglio in de buurt van Sirmione. We vinden een plaats direct aan het meer met een mooi uitzicht op de plaatsjes aan de overkant van het meer.'s Middags wordt de lucht boven de bergen aan de overkant zwart. Er ontwikkelt zich een bui die laat in de middag onze kant op komt. Het gaat erg hard waaien en onweren. Tegen de avond wordt het weer helder, maar laat op de avond en 's nachts waait het weer hard. Voor de zekerheid klappen we de schotel in.

15 mei, het is zonnig maar het waait nog steeds. Er is nog geen ander plekje op de camping met meer beschutting tegen de wind. Op de fiets naar EuroSpin voor boodschappen gaat goed, tussen de bebouwing is de wind aanmerkelijk minder. Bij het uitlaten van Max staan er nogal wat mensen bij de rotonde voor de camping. Na even gewacht te hebben komen de 1e auto's van de ralley Mille Miglia voorbij. Ik breng Max naar de camper en met een fototoestel ga ik terug. Wat een spektakel! Prachtige klassieke race auto's komen voorbij, de rijders in passende kleding. Tussen deze auto's stunten de moderne sportauto's. Met ronkende uitlaten en piepende banden nemen ze de halve rotonde. Het lijkt wel een racebaan. Hier komen voor miljoenen Euro’s (klassiek en nieuw) voorbij. Ik neem tientallen foto's. s Avonds begint het weer hard te waaien, we zijn dit nu wel beu.

Week 3

16 mei, prachtig weer maar 's avonds waait het weer hard.

17 mei, prachtig weer en de wind is gaan liggen, de fietstocht naar Sirmione gaat niet door wegens een lekke band van Joke's fiets. Na reparatie heeft ze nog geen vertrouwen in de band.  's Avonds buiten gegeten.

18 mei, zondag en prima weer, warm en bijna geen wind. We fietsen naar Sirmione maar er is bijna geen door komen aan. Het lijkt wel of heel Italië hier naar toe gaat. Je kunt dan over de koppen lopen, dus keren we om en gaan terug.

19 mei, we vertrekken naar Kroatie. De route loopt langs Verona, Vicenza, Treviso richting Triest. In Treviso zoeken we een camperplaats echter beide stadscamperplaatsen kunnen ons niet bekoren. We nemen de camperplaats in Latisane, behoudens een losplaats verder geen voorzieningen. Er staat nog een andere camper, maar Joke vindt het maar niets. Met het deuralarm ingeschakeld hebben we een rustige nacht.

20 mei, na een goed ontbijt met bruine broodjes van de nabije Coop rijden we via Triest en Koper naar Vrsar. Een bezoek aan een Fiat dealer in Latisana wegens een niet werkende ruitensproeier heeft geen resultaat. De betreffende monteur is pas laat in de middag aanwezig. Dan nog maar even zonder. In Vrsar bezoeken eerst camping Orsera, in 2003 heette deze nog Turist. Campingcard is slechts op een klein deel van de camping toegestaan. We kunnen niet echt een keus maken. Het was anders dan in 2003. We rijden naar camping Porto Solo, hier is Campingcard bijna overal toegestaan behoudens de plaatsen met zeezicht. Het midden terrein heeft vlakke grote plaatsen en is slechts voor een klein deel bezet. Het weer is prima 22gr en we nemen een zonnige plek. 's Avonds weer buiten gegeten.

Week 4

21, 22, 23, 24, 25 mei, prachtige dagen plm 24gr. De camping is onderdeel van een resort en heeft een prachtig zwembad. 's Middags naar het zwembad en lekker in de zon op luxe ligbedden. 's Morgens op de fiets naar Vrsar om boodschappen te doen. De viswinkel is alle dagen open, dus heerlijk gamba's wokken in knoflook. Om je vingers bij af te likken

26 t/m 29 mei, het weer dipt even. Vroeg in de ochtend begint het te regenen. Lekker doezelen met de tikkende regen op het dak van de camper. Rond achten is het weer droog maar wel een paar graden minder en wat klammig. 's Middags breekt de zon weer door, maar richting Rovinj onweert het.

Week 5

30 en 31 mei, het weer is nog niet stabiel. Veelal 's ochtends wat bewolking en 's middags de zon. De temperatuur is prima plm 23gr

1 juni, hetzelfde patroon. We ruimen de buitenboel op en zijn vertrek gereed. 's Avonds te voet naar Vrsar en aan de haven een visschotel besteld. We hebben zicht op de zeil- en motorjachten, hier ligt voor een groot kapitaal. We zijn bijna klaar met eten en Vrsar wordt overspoeld met een enorme bui. We nemen nog een karafje wijn en een nagerecht om de bui af te wachten. Na bijna een uur kunnen we droog terug lopen naar de camping via het voetpad aan zee.

2 juni, vertrek naar Fazana. Eerst in Pula naar de Fiat garage voor het ruitensproeierpompje. Het is niet op voorraad maar kan wel besteld worden. Na een paar dagen zal het binnen zijn. Camping Bi Village is druk bezet. We vinden een plekje in de vrije sectie aan de buitenzijde. Het dicht bijzijnde toiletgebouw is nog gesloten, dit ondanks de toezegging van de receptie dat alles open is. Daarnaast blijkt 's avonds dat de buitenste weg een racebaan is met veel verkeer wat een onrustig gevoel geeft, ook voor Max. Na een toertje over de gereserveerde sectie zien we 2 mooie plekken. Bij navraag blijkt echter dat deze nog voor het pinksterweekend bezet zijn, jammer.

3 juni, na het douchen zien we vlakbij in de gereserveerde sectie nog een vrije plek.  Direct naar de receptie en jawel, voor 7 a 10 dagen kunnen we daar staan. Nog voor het ontbijt alles ingeladen en de camper verplaatst. We staan nu naar ons zin en het strandleven kan beginnen dus de ligbedden kunnen uit de camper.

4 juni, prachtig weer met oplopende temperatuur. Koffie drinken in Fazana en 's middags naar het strand. Echter het ongestoord in zee lopen wordt verhinderd door een rij/laag met kwallen

5 juni, zonnig en boven 25gr. Ondanks de kwallen toch even in zee gezwommen. De watertemperatuur is heerlijk.

Week 6

6, 7, 8 en 9 juni, het weer is prima. Wel erg warm, de temperatuur gaat naar 32 tot 35gr. De pinkstervakantie in Duitsland is begonnen de camping loopt vol met Duitse families.

10 t/ m 13 juni, het strand is overvol wegens het warme weer en de volle camping. Het Nederlands elftal maakt alles goed door weergaloos van Spanje te winnen in een zinderende wedstrijd. Het vertrek naar Cres stellen we wegens het warme weer nog uit. Om met 32gr op de veerboot te moeten wachten lijkt ons en zeker voor Max niet goed. Max heeft een dipje, hij kokt een paar keer en is erg onrustig.

Week 7

14 en 15 juni, vanaf maandag dipt het weer even en we besluiten om hier gebruik van te maken door te gaan verplaatsen. We eten 's avonds in het restaurant Pineta Mare, het blijft een uniek plekje, gezellig, goed eten, vriendelijke obers en een schitterende ligging aan zee en een mooie zonsondergang.

16 juni, vertrek naar Cres. Eerst nog inkopen gedaan in Pula bij Mercator. Als we bij Brestova aankomen zien we in de verte de veerboot naar Cres varen, we moeten meer dan een uur wachten. We nemen de tijd om te lunchen en gaan om 12.30u aan boord. Om 12.45u vertrekt de boot nagenoeg vol. De weg naar het plaatsje Cres is bar slecht, smal en op vele plaatsen zonder vangrail. Het gaat allemaal maar net goed bij het passeren van tegenliggers. Het uitzicht is echter adembenemend, Joke heeft het er niet op. Tegemoetkomend verkeer dwingt mij uiterst rechts te rijden met zwiepende planten en uitstekende rotsen rakelings langs de camper. Gelukkig raken we niets. Camping Kovacine is een teleurstelling. Alle plaatsen in het lager aan zee gelegen gedeelte zijn bezet door Duitse families. De plaatsen zijn ook ongelijk v.w.b. grootte en chaotisch aangelegd. We voelen ons hier niet thuis en we besluiten door te rijden naar Mali Losinj zo'n 50km verder. 5 km na Cres is de weg op een paar km na uitstekend van kwaliteit waardoor de 50 km snel wordt afgelegd. We richten ons op camping Poljana in Mali Losinj.

Prachtig goed onderhouden camping met grote en vlakke plaatsen in de zon of met schaduw. Wij nemen een prachtige plek waar we heel mooi over de zee uit kijken, wel vol in de zon maar met het oog op het WK onbelemmerde satellietontvangst. Voor het vinden van een goede plek werden we met een electrokarretje rondgereden, een super service.

17 t/m 19 juni, we hebben prachtig weer en een temperatuur tussen de 22 en 28gr. In zee is het goed toeven, het water is glashelder. We leven nagenoeg buiten met een prachtig en nooit vervelend uitzicht op zee. De campingwinkel is redelijk voorzien maar voor vers vlees of vis moeten we met de fiets naar Mali Losinj. Het fietspad langs zee is nagenoeg klaar, maar het laatste stuk moet nog langs de weg en over een heuvel. Met onze e-bikes is dit echter geen probleem. Mali Losinj is een wat mondain stadje met een kapitaal aan zeil- en motorjachten in de haven.

Week 8

20 t/m 26 juni, Na ruim een week willen we verder naar KRK. De weersverwachting geeft echter een slecht weer front met onweer en zware regenbuien voor de gehele regio. Voor KRK en Italie geeft men zelfs overstromingen aan. We blijven nog een dag staan om het slechte weer te laten passeren. Op donderdag vertrekken we, het weer is goed maar wel een paar graden minder. We nemen de veerboot naar KRK vanaf Merag. We hoeven maar 45 minuten te wachten en na een half uur zijn we aan de overkant. We laten het idee om nog een paar dagen op KRK te blijven varen. We zijn inmiddels 8 weken onderweg en het is goed geweest.

Week 9

27 en 28 juni, we nemen de voor ons bekende route via Ljubjana, Villach, Munchen, Nurnberg naar huis. We overnachten op camping Maltatal (heeft een heel nieuw sanitair gebouw) bij Gmund en Rangau in Dechsendorf.

Op zaterdag rond vieren zetten we de camper weer op de oprit en kijken terug op een mooie en rustige reis langs de Italiaanse meren en de stranden van Kroatie.

Rondreis Denemarken. Gebaseerd op de NKC camperroutes  "Waddenkust van Nederland en Duitsland" en "Denemarken van Stad tot...

2022 voorjaar langs de kust in Kroatie van Dalmatië naar Istrië.  Bezochte plaatsen: Ljubljana, Trogir, Novalja (Pag), Fazana, Vrsar. Op de...

In 2021 meer vrijheden om te reizen in Nederland, Frankrijk en Spanje. Weliswaar met gebruik van de Coronapas nationaal en...

2020 was een bijzonder jaar. Geplande reizen naar Ierland en Portugal/Spanje konden geen doorgang vinden. Dankzij het hebben van eigen sanitaire...

Najaarsreis nazomeren. Wat kenmerken van deze reis Doelstelling was het genieten van de zon, de stranden en het eten in Spanje. Daarin zijn we...

Voorjaarsreis naar Scandinavië door Denemarken, Zweden en Noorwegen Basis is de NKC-camperreis: Noorwegen: hoge bergen en diepe fjorden.

Najaarsreis naar Frankrijk en Spanje. Heenreis: zwervend langs de westkust van Frankrijk en de oostkust van Spanje. Terugreis: via Andorra en...

Voorjaar, naar Kroatië en Gardameer. Doel was een zon, zee, strand en lekker eten vakantie. Bezochte plaatsen: Maltatal, Baska (KRK), Fazana,...

2017 Voorjaar, Griekenland over land.   Basis is NKC camperreis "Griekenland over land". Bezochte landen: Duitsland, Oostenrijk,...

Nazomeren in zuid Europa Wij zijn weer op reis geweest. Voor de rust hebben we 34 dagen aan de Middenlandse zee kust doorgebracht. Het was warm,...

Met de nieuwe camper naar Engeland Basis voor rondreis is de NKC-Camperroute, Engeland: prachtige kusten en oude romantiek.

Wederom hebben we gekozen voor zwerven door Frankrijk en nazomeren in Spanje. Waaronder bezoek aan Valencia. Reisperiode van 26 aug t/m 20 okt, dus...

Onze verlate voorjaarsreis gaat naar Kroatië. We willen uitrusten aan de kust van Dalmatië. Dit geeft Joke de gelegenheid om verder te herstellen...

Onze najaarsreis hebben we wegens verplichtingen begin oktober opgesplitst in een weekje Cadzand en een rondje midden Duitsland in september en een...

Voorjaarsrondreis 2014 Het plan is om via Frankrijk en Zwitserland en de Simplonpas naar het merengebied in Noord-Italie te rijden. Vervolgens naar...

2013 najaar, zwerven door Farnkrijk en nazomeren in Spanje. Heenreis via het Centraal massief en terugreis via Tarbes en Limoges Zie foto's voor...

Voorjaars reis Italië en Kroatie" Na wat gezondheid vraagstukken van onze hond Max besluiten we onze voorjaarsreis naar Sicilië een ander jaar te...

2012 Zwerven door Frankrijk en nazomeren in Spanje   Zie de foto's voor bezochte locaties. {gallery}albums/2012/najaar{/gallery}

In het voorjaar van 2012 de onvergetelijke reis door de westelijke Balkan: Hongarije, Bosnië en Kroatie (8e maal). Op de heenreis langs de Donau...

Op 1 september 2011 zijn we vertrokken om te gaan nazomeren in Spanje.Het idee was om in etappes van zo'n 250 à 300km naar de Costa's te...

Als afsluiting van onze rondreis van de kust van Kroatie bezoeken we de Romantische Strasse in zuid-Duitsland. We doen de route van zuid naar...

In het voorjaar langs de kust van Kroatië (7e maal) met bezoek van natuurparken en steden w.o. natuurlijk Dubrovnik en uiteraard lekker aan het...

Rondreis langs de kust van zuid-west Europa Intro Sinds 2003 zijn we opnieuw gaan kamperen en brengen de maand juni door in het zuiden van...

Rondje Frankrijk met bestemming Dordogne.   Bezochte campings: La Grande Solgne Sarblis, Le Paradis St Leon sur Vezere, La Citadelle...

Maltatal Op de terugweg vanuit Kroatie het Maltatal en de plaats Gmund bezocht.

Bestemming Biograd camping Soline.   Bezochte campings Rangau Erlangen, Therme Ptjuj Ptjuj, Peros Zaton, Korana Korana, Maltatal Malta...

Bezochte campings: camping Pommernland te Pommern (Moezel) , camping Lahn Beach te Dausenau (Lahn), camping Ombachsee te Schönenberg-Kübelt...

Bestemming Fazana camping Bi-Village.  Foto's van Fazana, de kust bij Medulin, Vlodjan en Opatija. Op terugweg op Tauerncamping Larchenhof...

Rondje Frankrijk. Na een inspannend jaar met een verhuizing doen we een rondje Frankrijk, met op de terugweg een paar dagen in...

Bestemming het eiland Pag, camping Simuni Wederom (4e maal) Kroatie met als standplaats het eiland Pag nabij...

Bestemming Fazana, camping Bi-Village.   Wederom (3e maal) Kroatië, nu met standplaats Fazana in Istrië. Op de terugweg nog een weekje in...

Bestemming Rabac, camping Oliva Naar Rabac en Labin aan de oostkant van Istrië. Met een uitstapje naar Pula. Camping Oliva ligt aan een kleine...

Bestemming Vrsar Istrie en Bled Slovenië  Voor het eerst naar Kroatie, standplaats Vrsar in Istrië. Op de terugweg naar het meer van Bled in...

Rondreis Spanje - Portugal In 2002 gingen we terug naar Portugal als onderdeel van een rondreis door Andalusie en Portugal. We logeerden in...

Reisverslag en foto's rondreis Thailand.  Een groepsrondreis van de Boer & Wendel Een prachtige rondreis door het land van de...

Wonen in Cascais en werken in Lissabon In 2001 werd ik door mijn bedrijf uitgezonden naar Portugal. De opdracht was om een audit te doen van...